: “Ik ben bevoorrecht dat het mijn werk is om leven op de wereld te zetten. Mijn wens voor alle zwangere vrouwen is het cadeau van Mindful zwanger zijn en Mindful bevallen.

Het is van groot belang om ruimte te creëren voor mindfulness als onderdeel van geboortevoorbereidingen en ook om bewuste relaties met je partner, je familie en vooral met jezelf te bevorderen. Mindfulness geeft je misschien niet de geboorte ervaring die je wilt, maar het helpt je verliefd te worden op de geboorte ervaring die je krijgt.”

 

  1. Meditatie helpt voor alles

De voordelen van meditatie zijn reeds lange tijd vastgesteld. Meditatie creëert een diep niveau van mentale rust die tijdens de zwangerschap en de geboorte zeer kalmerend is voor zowel de moeder als de baby. Wanneer je dit dagelijks toepast, wordt een innerlijke stilte en ruimte gecreëerd voor vertrouwen, welke jou en je baby leren om te vermijden negatief te reageren op stressvolle situaties. Meditatie is de veiligste en meest effectieve manier om angst en stress zonder medicatie te verminderen, waardoor het immuunsysteem van zowel de moeder als haar baby wordt hersteld en bevorderd.

Met 32 weken vervoert de placenta hormonen uit het bloed van de moeder naar de baby en zijn omgeving. De baby is afhankelijk van de moeder voor de geruststelling en de veiligheid van dit hormonale bad. Meditatie vermindert de productie van de stresshormonen cortisol en adrenaline en geeft de baby het signaal dat het veilig is en beschermd wordt. Dit is essentieel omdat het de basis vormt van het temperament van de baby (rust of angst). Meditatie produceert ook endorfine, ons plezierhormoon, dat met zijn pijnstillende effect helpt bij de voorbereiding op de bevalling. Het effect stijgt eigenlijk met de tijd, dus hoe eerder je meditatie beoefent tijdens de zwangerschap, des te groter zal je endorfine niveau zijn wanneer het tijd is om te bevallen.

Meditatie verlaagt de bloeddruk en de hartslag, waardoor het risico op zwangerschapsvergiftiging, loslatende placenta, miskraam en voortijdige weeën vermindert en de relaties met uw geliefden verbetert. Meditatie verhoogt ook de productie van moedermelk, welke essentieel bijdraagt aan de ontwikkeling van een kind, helpt je baby goed slapen, minder krampjes te hebben, minder allergieën en infecties te hebben, een grotere tolerantie te hebben voor ongemakken en vaardigheden te ontwikkelen om zichzelf gerust te stellen.

 

  1. Bereid je geest voor

Louis Pasteur zei eens: “Het toeval begunstigt alleen die er op voorbereid waren”. Plotselinge inzichten komen niet zomaar – ze zijn de gevolgen van voorbereidingen. Informeer jezelf dusdanig dat zodra het tijd is om beslissingen te nemen, je juiste keuzes kan maken. Ik moedig al mijn patiënten en hun partners aan om zwangerschaps- en borstvoedingscursussen bij te wonen, zodat ze weten wat ze te verwachten staat. Hoe beter je bent geïnformeerd, hoe meer je in je kracht staat en ontspannen kan blijven tijdens de bevalling. Angst voor het onbekende zorgt voor pijn, wat meer angst bezorgt, wat weer pijnlijke bevallingen veroorzaakt. Stel veel vragen bij je prenatale afspraken. Kies een zorgverlener die je met je meedenkt en persoonlijke zorg biedt en met wie je een stevige vertrouwensband hebt zodra de bevalling start. In plaats van zich te concentreren op de “perfecte geboorte”, vergroot je kennis van verschillende bevallingsuitkomsten en besluit hoe je met de verschillende mogelijkheden wilt omgaan.

 

  1. Doe het rustig aan

Dit is het beste cadeau dat je je baby kan geven. Focus je op het creëren van ruimte en maak jezelf emotioneel gezond. Let niet alleen op de externe details van de zwangerschapsvoorbereiding, maar ook de innerlijke voorbereiding. Probeer te volle planningen te voorkomen en blokkeer wat tijd in je agenda voor jezelf. De meeste vrouwen vinden het laatste deel van de zwangerschap de meest vermoeiende en ongemakkelijke en het gebrek aan energie moet in acht worden gehouden. Doe een dutje, verander je oefenmomenten en zoek tijd om te ontspannen om je met jezelf, je partner en je baby te verbinden. Dit  rustmoment zorgt ervoor dat je aandachtig kan blijven, hydrateren en rusten, waardoor risico’s voor vroegtijdige weeën kunnen worden verminderd, de groei wordt verbetert, je uitgerust de bevalling in gaat en het geeft je baby signalen van veiligheid en rust terwijl het zich voorbereidt op de komst op deze wereld.

 

  1. Hecht je niet teveel aan plannen

Ik heb duizenden bevallingen gedaan, maar elke zwangerschap en geboorteverhaal is uniek en speciaal. Een geboorteplán kan onrealistische verwachtingen aanmoedigen, omdat de waarheid is dat we geen geboorte kunnen plánnen. We kunnen de timing niet plannen, de hoeveelheid pijn die een vrouw kan tolereren, evenals de duur van de bevalling, de grootte en de ligging van het hoofd van de baby, de weeën of hoe goed de baby de bevalling zal verdragen. Wanneer en hoe je bevalt, kan je niet besturen. Waar je controle over hebt is hoe je omgaat met het onverwachte en hoe je je voelt over wat er gebeurt. Ik heb het liever over een ‘geboortewensen-lijst’ van dingen die mijn patiënten hopen dat ik tijdens hun bevalling zal nakomen. Ons plan is altijd hetzelfde: een gezonde baby die op de veiligste manier wordt geboren.

 

  1. Train voor een marathon

Niemand zou opdagen voor een 42 kilometer marathon zonder zich eerst maandenlang te hebben toegewijd aan een streng trainingsschema. Zo is beweging tijdens de zwangerschap net zo noodzakelijk. Oefeningen helpen rugpijn te verminderen, diabetes te voorkomen, energie te verhogen, stress te verminderen en je stemming te verbeteren. Het bevordert spierkracht, spierspanning en uithoudingsvermogen, verbetert slaap en helpt je aan te passen aan de fysieke eisen van de geboorte. Wanneer Lucinda aan het bevallen was, vergeleek ze elke wee met een oefening  – drie sets van tien. Ze zou de maximale inspanningen van haar mentale en fysieke energie geven tijdens de wee. De rustperiode tussen de weeën door zorgde voor een moment om mentaal op te laden, te ademen, geestelijk en fysiek te rusten, ruimte te scheppen en haar energielevel op te bouwen om opnieuw te beginnen. Haar grootste cheerleader, Andy, was naast haar, hij gaf haar liefdevolle ondersteuning en aanmoediging die een belangrijk onderdeel van haar succesvolle bevalling was.

 

  1. Accepteer de pijn

Pijn is niet alleen een lichamelijk ongemak, maar ook een mentale ervaring en vooruitlopen op de pijn zorgt ervoor dat je onnodig mentaal lijdt. Bewuste geboorte stelt je in staat om de weeën te ervaren als intense lichamelijke sensaties die ontstaan, pieken en weer weggaan. Het gebruik van meditatie om gefocust te blijven tijdens de bevalling, geeft je het mentale en fysieke uithoudingsvermogen voor een succesvol resultaat. Overgeven aan het besef dat de lichamelijke pijn die je lichaam ervaart een heilige, wonderbare reis is, kan je geboorte veranderen. Ik moedig al mijn patiënten aan om zo lang mogelijk thuis te blijven omdat een bevalling uren kan duren, en met pijn kan altijd het beste worden omgegaan in het comfort van een bekende omgeving. Onthoud dat het vragen om pijnstillers, zelfs als je een natuurlijke geboorte wilt, geen mislukking is. Een ongeplande keizersnede hoeft geen reden tot spijt te zijn als het eindresultaat een gezonde baby in je armen is. Ik heb nooit een patiënt gehad die een ruggenprik kreeg en haar beslissing betreurt. Wees flexibel.

 

  1. Creëer sfeer

Voor de meeste vrouwen is een donkere en stille omgeving ideaal tijdens de bevalling, dus vraag je verpleegster of partner om de lichten te dimmen en geluid te minimaliseren. Kleine dingen maken een verschil: een favoriet kussen, een paar sokken of een rustgevende geur. Aromatherapie, vooral de geur van lavendel, is erg kalmerend tijdens de bevalling. Persoonlijke dingen zoals foto’s, herinneringen of een (vlam-loze) kaars kan liefde in de kamer brengen. Muziek helpt altijd, ook als je een keizersnede hebt. Het is een Birth-day, dus veel plezier en geniet van het wonder van de bevalling.

 

  1. “A watched pot never boils” (Tijd lijkt langer te duren als je wacht tot er iets gebeurt)

Een patiënt van mij was zo teleurgesteld dat ze na urenlang weeën slechts drie centimeter ontsluiting had. Ik vroeg luchtig aan haar of ze dan ergens naar toe moest. Stop met kijken naar de klok – je hebt een lange reis voor de boeg. Kies om aanwezig te zijn bij de geboorte van je baby. Adem en laat het begrip van tijd of deadlines los. Wanneer patiënten volledige ontsluiting (tien centimeter) bereiken, moedig ik hen aan om “to labor down”, wat betekent dat ze enkele uren niet persen. Zwaartekracht, tijd en weeën brengen de baby naar beneden in de geboortekanaal totdat u intens aanhoudende druk en een drang om te persen voelt. Hoe minder je perst, hoe minder uitgeput je bent, hoe minder gezwollen je perineum wordt en hoe minder je zal inscheuren.

 

  1. Ondersteun uw partner

Je kind geboren zien worden is een van de belangrijkste momenten van je leven, en een ondersteunende partner kan de meest ontspannende en kalmerende bron voor een moeder zijn. Ik moedig geboortepartners stellig aan om volledige deelnemers aan de zwangerschapsreis te zijn door prenatale afspraken, zwangerschapscursussen en borstvoedingslessen bij te wonen, vragen te stellen en een interactief lid van het team te zijn. Het is een magische tijd om nog meer te hechten met je partner en je baby. Hoe sterker je relatie is voor de geboorte, hoe positiever je deelname aan het geboorteproces zal zijn.

 

  1. Houd het grotere geheel voor ogen

Het belangrijkste doel van de bevalling is om een gezond leven op de wereld te zetten. Gelieve dit niet uit het oog te verliezen of als vanzelfsprekend te beschouwen. Vertrouw je artsen en verpleegkundigen om je te begeleiden terwijl situaties veranderen. Wees een intens trotse nieuwe ouder, of je nu een bevalling van 2 of 30 uur hebt gehad, een spoedkeizersnede, een ruggenprik of een bevalling zonder pijnstilling.

Origineel artikel: https://www.headspace.com/blog/2015/07/10/10-tips-for-a-mindful-birth/